zondag 20 november 2011

Geen herinneringen van tederheid .

Wentelteefjes ,
Misschien raar maar heb ze nog nooit gegeten hoor , ben wel eens jaloers op die vrouwen die van hun moeder lekker leerden koken , zodat het je met de paplepel word ingegeven,
wat zou ik dat fijn gevonden hebben .
Ik vond dit recept , en daardoor kwamen al die herinneringen van vroeger weer boven , waarom was je er niet ma , terwijl je er wel was .
Maar helaas alles moest ik zelf ontdekken , er werd wel gezegd je gaat maar bij de boer werken je kan niet werken .
Toen ik nog in huis was , en ook later ,waren wij er voor haar ,zij niet voor ons , en zo het het haar hele leven gebleven ze had het altijd druk kon niet goed door het huishoudelijke beslommeringen heen komen ,mijn moeder kon heel gemakkelijk vragen , en er stond niets tegenover , ze vond het heel normaal

Mijn vader was de spil in ons gezin , deed boodschappen , kookte , met kerst en sinterklaas was het feest bij ons thuis , hij kon van die mooie kerst verhalen vertellen , de tafel gezellig dekken enz die bracht het leven er in , helaas is hij jong overleden 47 jaar aan een hersenbloeding , daarna werd het saai in huis , en een aantal jaren laten ben ik getrouwd .
Later kreeg mijn moeder meer last van de reuma , ze liet haar verzorgen , dit even doen dat even doen , mijn broers moesten ook hoor , het brood moesten we daar halen , ergens anders de koeken ,enz was je thuis had ze de aardappelen vergeten , moet mijn broer 10 km verder weer terug , nee met vragen had ze geen probleem , later werd het moeilijk voor haar , de verpleging deed niet aan die spelletjes mee , ze werd opstandig , niets deden ze goed , altijd had ze commentaar , er waren er bij , die wilden niet meer haar helpen , moet ook wel zeggen , er waren er ook wel bij , die niet zo leuk waren hoor , mijn man noemde haar de koningin .
Ik heb dat als zeer zwaar ervaren ,en waarom , ze vond het allemaal heel gewoon .
Ik had zelf drie kinderen , fibromyalgie ,en jaren zware postnatale depressies , zo vermoeid als ik was , kon niet eens in 1 keer de kamer stofzuigen , mijn hele hormoon huishouding was jaaaaaren in de war , pas na de overgang is het heel langzaam aan beter geworden .

Ik weet nu waarom ik niet kan vragen om hulp , mijn moeder kon dat te gemakkelijk , en ik wil niet dat mijn kinderen dat ook mee moeten maken , maar gelukkig zeggen ze honderd keer Ma als we iets moeten doen , moet Ma het zeggen hoor , en wat denk je ik zeg ,nee hoor hoeft echt niet , er komt misschien een tijd dat ik jullie wel eens nodig zal hebben , maar ik red mij nog prima .
Daarom heb ik zelf de hal gesausd en wat denk je , ik vind hem prachtig geworden , het is een heel kleine hal ,dus zo licht mogelijk gehouden ,maar door de fibromyalgie was ik een week van de leg hoor , stijf ,pijn ,en zo moe , maar voorlopig heb ik het klaar .
Wat ga ik binnen kort doen , voor het eerst wentelteefjes maken , is te gek voor woorden dat ik dat nog nooit heb gemaakt .

1 opmerking:

  1. wentelteefjes zijn zo lekker.
    ik maak ze vaak als we alleen soepeten.
    van gewoon brood in een mengsel van melk, ei en honing.
    maar soms ook van krentenbrood of fries suikerbrood:))

    BeantwoordenVerwijderen